Aneta Grzeszykowska i Maria Jarema biją rekordy sztuki kobiecej

Natalia LL (Natalia Lach-Lachowicz) – "Sztuka postkonsumpcyjna" (fragment, 1975), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Natalia LL (Natalia Lach-Lachowicz) – "Sztuka postkonsumpcyjna" (fragment, 1975), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Sztuka kobieca potrafi wybić się w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Jeszcze niedawno wystawiane w Domu Aukcyjnym DESA Unicum prace najwybitniejszych polskich artystek – rewolucjonistek, awangardzistek, kobiet odważnie wyrażających siebie – dziś mają już nowych właścicieli. Podczas aukcji wieńczącej wystawę "Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet" padły rekordy!

Na przełomie sierpnia i września w Warszawie można było zobaczyć kolekcję “Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet”. Wystawa złożona wyłącznie z prac autorek płci pięknej, w dużej mierze będących uznanymi już artystkami awangardowymi, cieszyła się sporą popularnością. Wizualnej uczcie towarzyszył między innymi tematyczny panel dyskusyjny, w którym uczestniczyły: Anda Rottenberg, Krystyna Piotrowska i Katarzyna Lewandowska. Zwieńczeniem wystawy była z kolei licytacja wszystkich zaprezentowanych eksponatów. Wydarzenie w Domu Aukcyjnym DESA Unicum okrzyknięto “pierwszą w historii aukcją sztuki feministycznej”, a efekty okazały się bardziej niż zadowalające. W sumie sprzedano czterdzieści siedem prac za łączną kwotę ponad trzech milionów złotych brutto. Największą uwagę przykuły Maria Jarema i Aneta Grzeszykowska, których dzieła okazały się rekordowe.

Najdroższa…

Maria Jarema – "Formy" (1957), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Maria Jarema – “Formy” (1957), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum

Kwota za “Formy” (1957) Jaremy stanowi aż 1/3 przychodu z całej aukcji. 1 003 000 złotych (850 000 netto), za jakie wylicytowano monotypię, okazało się rekordem i wielkim wydarzeniem dla polskiej sztuki. Nigdy wcześniej w naszym kraju nie zapłacono bowiem tak dużo za dzieło kobiety. Poza obrazem nieżyjącej już krakowskiej malarki i rzeźbiarki tylko cztery prace kosztowały ponad 100 000 zł netto. Mowa o dwóch kreacjach Magdaleny Abakanowicz (rzeźba bez tytułu, 1976, za 260 000 zł oraz gobelin “Pregnant”, 1976, za 160 000 zł), płaskorzeźbie Aliny Szapocznikow (“Brzuch”, 1968, 220 000 zł) oraz obrazie Teresy Pągowskiej (“Krynolina”, 1993, 210 000 zł).

Teresa Pągowska – "Krynolina" (1993), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Teresa Pągowska – “Krynolina” (1993), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum

Wśród wystawianych przez DESA Unicum artystek królowały perły awangardy czasów PRL-u. Poza wspomnianymi już autorkami nie sposób jednak pominąć Natalii LL, Ewy Partum, Teresy Murak, Marii Pinińskiej-Bereś, Ewy Kuryluk, Zofii Stryjeńskiej, Olgi Boznańskiej, Erny Rosenstein (i innych). Swoje aspiracje pokazało także młodsze pokolenie – Aneta Grzeszykowska, Katarzyna Górna, Dorota Nieznalska czy Agata Bogacka.

Aneta Grzeszykowska w cenie

Aneta Grzeszykowska – "Hair #2" (2009), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Aneta Grzeszykowska – “Hair #2” (2009), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum

Nie jest zaskoczeniem, że w cenie był także obraz jednej z najprężniej działających polskich artystek młodego pokolenia. Aneta Grzeszykowska, która za pomocą fotografii wyraża stale powracające w jej twórczości motywy nieobecności, znikania czy konfrontacji ciała i myśli z niebytem, od lat pracuje na swoje nazwisko. Urodzona w 1974 roku warszawianka niebawem obchodzić będzie dwudziestą rocznicę artystycznej aktywności. W tym czasie jej prace zyskały spory rozgłos, trafiając do zbiorów wielu topowych muzeów. Mowa zarówno o placówkach polskich (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki), jak i zagranicznych (Austria, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone) na czele z nowojorskim Muzeum Guggenheima (więcej tutaj). Ostatnio pod młotek poszła jej fotografia “Hair #2” z 2009 roku.

Katarzyna Górna – "Madonny" (1996-2001), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Katarzyna Górna – “Madonny” (1996-2001), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum

Wydruk o wymiarach 100×140 centymetrów sprzedano za 65 000 złotych (79 950 zł brutto). Aneta Grzeszykowska może więc cieszyć się nowym osobistym rekordem – to najwyżej wylicytowana praca jej autorstwa. Sukces ten jest o tyle słodszy, iż kwota za “Hair #2” trzykrotnie przekroczyła dolny próg wyceny domu aukcyjnego (przewidywano 22-30 000 zł). Ponadto fotografia okazała się siódmym najdrożej sprzedanym (ex aequo z “Madonnami” Katarzyny Górnej) przedmiotem podczas tej licytacji.

Joanna Rajkowska – "Satysfakcja gwarantowana" (2000), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum
Joanna Rajkowska – “Satysfakcja gwarantowana” (2000), fot. Dom Aukcyjny DESA Unicum

Wszystkie sprzedane przez Dom Aukcyjny DESA Unicum prace z kolekcji “Siostrzeństwo. Feminizm i sztuka kobiet” – wraz z opisami i cenami – możecie zobaczyć tutaj.

Autor artykułu
More from Damian Halik

Lexus LC 500 ZENT Cerumo wygrywa na torze Fuji

Nie od dziś wiadomo, że mimo reprezentowania klasy premium, Lexus z dużym...
Czytaj wiecej