“Flying Too Close to the Sun”, czyli mity kontra sztuka

FLYING TOO CLOSE TO THE SUN: MYTHS IN ART FROM CLASSICAL TO CONTEMPORARY. Vadim Zakharov – "Danaë" (2013, instalacja, Giardini, 55th Venice Biennale), fot. Daniel Zakharov
FLYING TOO CLOSE TO THE SUN: MYTHS IN ART FROM CLASSICAL TO CONTEMPORARY. Vadim Zakharov – "Danaë" (2013, instalacja, Giardini, 55th Venice Biennale), fot. Daniel Zakharov
Sztuka, kultura i religie przenikają się od tysiącleci, tworząc mieszankę tak mocno splątaną, że czasem zapominamy o jej istnieniu. Mity są wszędzie. Zagościły w naszym życiu do tego stopnia, że przestaliśmy je zauważyć, ale James Cahill chce to zmienić za sprawą zbiorczego albumu "Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary".

Niezależnie od tego, czy sięgniemy po książkę Margaret Atwood, przesłuchamy nową płytę Arcade Fire, czy obejrzymy film Woody’ego Allena bądź braci Coen – wszędzie tam znajdziemy mitologiczne nawiązania. Choć wierzenia Greków i Rzymian ustąpiły miejsca innym religiom, stanowią podwaliny kultury nowożytnej, a ich naukowe odkrycia i filozofie wciąż żyją. Dziś znajdziemy je niemal wszędzie, gdyż w okresie wielkich odkryć geograficznych rozprzestrzeniły się prawie na całym świecie. By zrozumieć wartość tych archetypicznych motywów i symboli, James Cahill przyjrzał się ich wpływom na sztuki wizualne ostatnich 2500 lat. Tak powstał album “Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary” – pierwsze tak dogłębne studium mitologicznych inspiracji w sztuce.

Mat Collishaw – "Narcissus" (Fotografia, 1990, Tate London), fot. Mat Collishaw/Blain Southern
Mat Collishaw – “Narcissus” (Fotografia, 1990, Tate London), fot. Mat Collishaw/Blain Southern/Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary

Za powstanie “Flying Too Close to the Sun(…)” odpowiadają trzy osoby. Wspomniany już Cahill to londyński ekspert w dziedzinie wpływów kultury antycznej na sztukę współczesną. Jego pracę wspierali także Richard Shone (były redaktor “The Burlington Magazine”) oraz Helen Luckett – była kurator londyńskiej Hayward Gallery. Jak czytamy na stronie wydawnictwa Phaidon Press, o którym kilkukrotnie już pisałem:

Walki bohaterów (zarówno triumfujących, jak i tragicznych) z bogami, potworami i losem wywierają szczególny wpływ na naszą wyobraźnię. Artyści wizualni od dawna wyrażali i przerabiali te fundamentalne historie. “Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary” to pierwsza książka łącząca inspirowane mitem dzieła starożytnych i współczesnych artystów. Od Botticellego i Caravaggia po Jeffa Koonsa i Damiena Hirsta.

Roger Hiorns – Untitled (Instalacja, 2011, Hayward Gallery), fot. Roger Hiorns
Roger Hiorns – Untitled (Instalacja, 2011, Hayward Gallery), fot. Roger Hiorns/Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary

Kluczem do zrozumienia sztuki jest właśnie to zestawienie. Pojedynczy mit możemy tu zobaczyć w kreacji artysty antycznego bądź średniowiecznego, uznanego twórcy modernistycznego, ale i młodych autorów, którzy obecnie są dopiero na początku swej artystycznej kariery. Cahill postawił przy tym na dwadzieścia pięć najbardziej popularnych mitów (już sam tytuł książki nawiązuje do nieszczęsnego Ikara), a do ich zilustrowania wykorzystał ponad dwieście różnych prac. Malarstwo miesza się tu z akwafortą, rzeźbą i fotografią, ale też instalacjami czy filmami. Właśnie dlatego “Flying Too Close to the Sun(…)” to największe tego typu studium, jakie kiedykolwiek wydano. Pozycja obowiązkowa dla osób zainteresowanych historią sztuki.

Fabrice Monteiro – Untitled #2 (Fotografia, 2013), fot. Mariane Ibrahim Gallery
Fabrice Monteiro – Untitled #2 (Fotografia, 2013), fot. Mariane Ibrahim Gallery/Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary

Publikując “Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary”, Phaidon Press potwierdza swą wydawniczą pozycję. Wywodząca się z Austrii, lecz od lat 30. XX wieku urzędująca w Londynie oficyna to największe wydawnictwo artystyczne na świecie. Album Jamesa Cahilla zamówić można bezpośrednio na stronie wydawcy, gdzie kosztuje 40£/60$, jednak znacznie tańsze będzie skorzystanie ze specjalizujących się w literaturze obcojęzycznej polskich księgarni. Pozycja jest już dostępna na naszym rynku za około 170 zł.

Richard Deacon – "Laocoön" (Rzeźba, 1996, Collection Leschot Foundation), fot. Dave Morgan
Richard Deacon – “Laocoön” (Rzeźba, 1996, Collection Leschot Foundation), fot. Dave Morgan/Flying Too Close to the Sun: Myths in Art from Classical to Contemporary
Autor artykułu
More from Damian Halik

Organic Basics – bielizna, której nie trzeba prać

Innowacyjność – nawet taka, która budzi pewne obawy o higienę – jest...
Czytaj wiecej