Joanna Piotrowska do czerwca gości w Tate Britain

"Untitled" (2017) – Joanna Piotrowska, fot. Dawid Radziszewski
"Untitled" (2017) – Joanna Piotrowska, fot. Dawid Radziszewski
Każdy, kto w najbliższych tygodniach będzie w Londynie, powinien wybrać się do galerii Tate Britain. Niedawno w ramach cyklu Art Now otwarto tam wystawę prac Joanny Piotrowskiej, których tematem przewodnim jest potrzeba bezpieczeństwa i budowania relacji międzyludzkich. Polka kontynuuje tym samym świetny okres w swojej karierze.

Urodzona w 1985 roku Joanna Piotrowska pochodzi z Polski, ale od lat żyje i pracuje w Wielkiej Brytanii. Fotograficzka jest absolwentką krakowskiej ASP oraz prestiżowego Royal College of Art w Londynie. Jej najnowszą wystawę – “All Our False Devices” – otwarto w słynnym Tate Britain 8 marca w ramach Art Now. To cykl skupiający się na twórczości młodych, utalentowanych artystów. Od lat 90. wystawy z tej serii stanowią okno na świat dla szczególnie zdolnych twórców, którzy są u progu wielkiej kariery.

W ostatnich miesiącach Polka działa bardzo prężnie. Niedawno jej prace wystawiono między innymi w słynnym nowojorskim MoMA (wystawa “Being: New Photography”, 2018) czy zeszłorocznym Biennale w Berlinie. Obecna ekspozycja w Tate Britain jest natomiast przedsmakiem jesiennej wystawy indywidualnej w Kunsthalle w Bazylei.

"Untitled" (2016) – Joanna Piotrowska, fot. Madragoa/Southard Reid
“Untitled” (2016) – Joanna Piotrowska, fot. Madragoa/Southard Reid

Fotograficzka w swoich monochromatycznych kadrach operuje symbolizmem. W ramach “All Our False Devices” zobaczymy między innymi zdjęcia z serii “Shelters”. Na jej potrzeby Piotrowska poprosiła osoby z różnych krańców świata – z Warszawy, Londynu, Lizbony czy Rio de Janeiro, by zbudowali fort. Nawiązując do zabawy z dzieciństwa, artystka podkreśla ludzką potrzebę bezpieczeństwa. Jest to oczywiście swoista odpowiedź na napiętą sytuację międzynarodową i narastające obawy w różnych krańcach światach. Inna seria – “Self Defence” – dotyka natomiast relacji międzyludzkich. Autorka skupia się na gestach – w kadrach zamyka zbliżenia na ręce i dłonie. Pozorna bliskość uchwytywana jest jednak w sytuacjach, gdy fotografowane osoby odgrywają pozy z podręcznika do samoobrony.

Kuratorkami wystawy w Tate Britain są Sofia Karamani i Zuzana Flaskova, natomiast prace zebrane pod szyldem “All Our False Devices” można oglądać do 9 czerwca – codziennie między 10:00 a 18:00. Warto udać się tam, będąc w Londynie, ponieważ może to być jedna z niewielu szans, by jej prace zobaczyć za darmo. Zwłaszcza biorąc pod uwagę zawrotne tempo kariery, jaką robi obecnie Joanna Piotrowska…

Autor artykułu
More from Damian Halik

Piotr Pasiewicz – artystyczna dekonstrukcja rzeczywistości

Nie ma prostszej metody na zaczarowanie rzeczywistości, niż skonfrontowanie jej z projekcjami...
Czytaj wiecej