Nowa generacja wirtualnych manekinów Toyoty uwzględnia systemy automatyzacji prowadzenia

Thums 6, fot.: mat.prasowe
Thums 6, fot.: mat.prasowe
Toyota opracowała 6. generację THUMS – cyfrowych manekinów do wirtualnych testów zderzeniowych. Zaawansowane systemy analityczne stanowią cenne uzupełnienie rzeczywistych crash testów, a nowa wersja szeroko uwzględnia postępującą automatyzację prowadzenia. Nowością jest także integracja cyfrowych modeli szkieletu, twarzy i organów wewnętrznych z modelem układu mięśniowego.


Manekiny THUMS 6. generacji

Wirtualne manekiny umożliwiają prowadzenie złożonych symulacji i analiz rzeczywistych warunków w czasie zderzenia oraz mechanizmu powstawania urazów w całym ciele. Manekiny THUMS nowej, 6. generacji przyczynią się do rozwoju nowych technologii bezpieczeństwa dla przyszłych samochodów, w tym autonomicznych.

Działanie oprogarmowania

Oprogramowanie THUMS pozwala przewidzieć zachowanie ciała kierowcy i pasażerów podczas różnego rodzaju kolizji, w zależności od tego, czy mięśnie były napięte, czy rozluźnione, oraz od ułożenia sylwetki tuż przed zderzeniem. Nowe oprogramowanie integruje funkcje poprzednich wersji systemu, w tym cyfrowe modele organów wewnętrznych, mózgu, twarzy i szkieletu oraz nową wersję modelowania mięśni. Uwzględnia przy tym modelowanie napięcia mięśni spowodowanego świadomością zbliżającej się kolizji.

THUMS w wersji 6. skupia się także na wpływie współczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego i wspomagania prowadzenia na zachowania i ułożenie ciała kierowcy. Przy włączonych systemach zautomatyzowanej jazdy kierowcy mogą przyjmować inne, często bardziej zrelaksowane pozycje za kierownicą niż w samochodach pozbawionych takich funkcji. Szczegółowe analizy zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych wersji systemów bezpieczeństwa czynnego i zautomatyzowanej jazdy.

Thums 6, fot.: mat.prasowe


THUMS – ponad 20 lat wirtualnych testów zderzeniowych

Toyota rozpoczęła prace nad wirtualnymi manekinami THUMS w 1997 roku. Pierwsza wersja systemu powstała w 2000 roku i obejmowała cyfrowy model ciała człowieka oraz ogólnie zarysowane organy wewnętrzne. Wersja 2 z 2005 roku to szczegółowy model twarzy, zaś trzecia generacja z 2008 roku obejmowała model mózgu.

THUMS 4, wprowadzony do użytku w 2010 roku, integrował funkcje poprzednich generacji i obejmował szczegółowe modele organów wewnętrznych oraz całego ciała. W ciągu następnego roku zespół opracował cyfrowe modele kilku różnych sylwetek, a w 2016 roku system 4. generacji został rozbudowany o sylwetki dzieci w wieku 10, 6 i 3 lat.

W 2015 roku zadebiutował system THUMS 5, czyli kompleksowy model mięśni, który umożliwił badanie wpływu ułożenia ciała oraz napięcia mięśni na urazy powstające podczas wypadku. Model ten stanowi odrębną całość w stosunku do THUMS 4, a integrację obu systemów przyniósł dopiero nowy THUMS 6. generacji.

Thums 6, fot.: mat.prasowe

Od samego początku THUMS ma komercyjne zastosowanie. Począwszy od 2000 roku są one wykorzystywane przez dziesiątki firm. Korzystają z niego zarówno producenci samochodów, jak i części – nawet tych pozornie niemających wiele wspólnego z bezpieczeństwem pasażerów, a także uniwersytety i ośrodki badawcze w Japonii i poza nią. Program THUMS pozwolił nie tylko radykalnie poprawić bezpieczeństwo zderzeniowe samochodów, ale także opracowywać lepsze fotele i skuteczniejsze pasy. Technologia THUMS obejmuje także wirtualne manekiny do badań nad bezpieczeństwem samochodów wyczynowych, wykorzystywane w 4-letnim programie realizowanym przez Toyotę we współpracy z Global Institute for Motor Sport Safety FIA.

Autor artykułu
More from Redakcja

Toyota GR Yaris zadebiutuje 10 stycznia

Nowy sportowy samochód Toyota GR Yaris będzie miał światową premierę 10 stycznia...
Czytaj wiecej