Sierpień w teatrach

Sierpień w teatrach, Teatr, Andreas Glöckner, Pixabay
Fot. Andreas Glöckner/Pixabay
Sytuację mamy nietypową, bo sierpień od zawsze był sezonem ogórkowym, aktorzy wykorzystywali urlopy, teatry przygotowywały premiery na wrzesień, a w tym roku – wiele scen właśnie już teraz wraca jednak z normalnym repertuarem, jeśli w ogóle możemy mówić o jakieś normalności…

Do Poznania wraca głośny ukraiński “Hamlet” w reżyserii Mai Kleczewskiej. Pod koniec miesiąca Teatr Polski pokaże ten spektakl w Starej Rzeźni aż ośmiokrotnie, ale przedstawienia będą grane bez zapętlenia. To zmiana wynikająca z wymogów epidemicznych. Zwracam uwagę na świetne role Michała Kalety (Klaudiusz) i Alony Szostak (Gertruda) i – na genialną rolę Michała Sikorskiego (Horacjo).

"Hamlet/ГАМЛЕТ" Mai Kleczewskiej, fot. Teatr Polski w Poznaniu
“Hamlet/ГАМЛЕТ” Mai Kleczewskiej, fot. Teatr Polski w Poznaniu

W drugiej połowie sierpnia do pracy wraca też stołeczny Narodowy. Można będzie zobaczyć m.in. jeden z największych przebojów sceny – “Garderobianego” w reż. Adama Sajnuka z Januszem Gajosem i Janem Englertem (ostatnie bilety, uprzedzam). Powróci też znakomity spektakl Leny Frankiewicz “Jak być kochaną” – na podstawie opowiadania Kazimierza Brandysa i – naturalnie – filmu Wojciecha Jerzego Hasa. Zdecydowanie polecam, znakomita Gabriela Muskała w roli głównej.

Przypominam urlopowiczom, że przez cały sierpień gra gdańskie Wybrzeże – i to na kilku scenach. Wśród propozycji choćby “Żabusia” Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Jarosława Tumidajskiego. Zapolską się świetnie ogląda, podczas zamknięcia widziałem wszystko, co na jej podstawie powstało i co jest dostępne on-line. Dla młodszych widzów Wybrzeże pokaże “Zaczarowaną Królewnę” i “Koziołka Matołka”, a zdecydowanie dla dorosłych – “Intymne życie Jarosława” w reż. Kuby Kowalskiego – o miłości Jarosława Iwaszkiewicza do młodszego o czterdzieści lat mężczyzny, mówiąc w pewnym uproszczeniu.

"Człowiek na moście" Jacka Głomba, fot. Karol Budrewicz/Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
“Człowiek na moście” Jacka Głomba, fot. Karol Budrewicz/Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

W drugiej połowie sierpnia wraca także do pracy legnicki Teatr im. Modrzejewskiej. Na dziedzińcu Zamku Piastowskiego przypomni m.in. swoje plenerowe widowisko Roberta Urbańskiego “Człowiek na moście” w reżyserii Jacka Głomba. Wkrótce w Legnicy odbędzie się też premiera “Króla Leara” w reżyserii Anny Augustynowicz – w roli tytułowej wystąpi gościnnie Mirosław Zbrojewicz. Wypatrujcie także na afiszu “Fanny i Aleksandra” w reżyserii Łukasza Kosa. Ten znakomity spektakl był z powodu pandemii pokazany tylko trzykrotnie, a już zdążył obrosnąć w legendę.

Sierpień w teatrach to nie tylko powroty i zaległe premiery

W krakowskiej Łaźni Nowej do połowy sierpnia trwa Bulwar(t) sztuki – festiwal, na którym nie brakuje także teatru. Koniecznie nadróbcie zaległości! W weekend 8-9.08 do zobaczenia “Konformista” w reż. Bartosza Szydłowskiego ze znakomitą rolą Szymona Czackiego, a w kolejny weekend – “Nowohucka telenowela” w reż. Jakuba Roszkowskiego, rzecz o Nowej Hucie widzianej oczami kobiet – tych, które ją budowały i tych, które w niej mieszkały. Przypomnę przy okazji, że gra całe wakacje zakopiański Teatr im. Witkacego, w repertuarze m.in. spektakle patrona, Edwarda Stachury i Wojciecha Kuczoka.

Już we wrześniu czeka nas natomiast wyczekiwana, przełożona z wiosny premiera “Matki Joanny od Aniołów” wg Iwaszkiewicza z Małgorzatą Kożuchowską w roli tytułowej. “Sonatę jesienną” Bergmana będzie reżyserował Grzegorz Wiśniewski, a pod koniec sezonu Jan Englert wyreżyseruje “Trzy siostry”. Jest na co czekać. Do gry wraca też stołeczne Studio premierą “Powrotu Tamary” w reż. Cezarego Tomaszewskiego. I to jest powrót w kilku znaczeniach, bo Tamara będzie nawiązywać do pierwszego kapitalistycznego spektaklu w Polsce, powstałego na tych deskach w 1990 roku. Co się przez owych trzydzieści lat zmieniło? W roli głównej Jan Peszek, premiera 15 sierpnia.

More from Rafał Turowski

Na klasykę!

Wydaje mi się, że niespecjalnie dobrze dzieje się w polskiej dramaturgii. Wystarczy...
Czytaj wiecej