Szymon Król wygrał architektoniczny konkurs “Terra Pura”

Terra Pura, Szymon Król, UNI
Zwycięski projekt konkursu "Terra Pura", fot. Szymon Król/UNI
Międzynarodowe grono jurorów nie miało wątpliwości, która z nadesłanych propozycji najlepiej wkomponowałaby się w krajobraz Parku Narodowego Serengeti – pomysł Polaka wpisuje się zarówno w tradycje afrykańskiego budownictwa, jak i ukształtowanie tamtejszego terenu.

Konkurs “Terra Pura” zorganizowała platforma UNI, którą miłośnicy architektury zapewne kojarzą. To międzynarodowe środowisko wymiany wiedzy i doświadczeń dla osób z branży, ale przede wszystkim miejsce, w którym niejeden młody talent mógł dać upust swojej kreatywności, przy okazji przedstawiając się światu. W tym gronie od niedawna jest też Szymon Król – student architektury na Politechnice Wrocławskiej, który właśnie dołączył do laureatów konkursów UNI.

Antylopy, bawoły, zebry i taras widokowy

Terra Pura, UNI
Fot. Szymon Król/UNI

Organizowane przez tę platformę konkursy najczęściej przybierają formę wyzwań. Wyznaczane są miejsce i tematyka, a reszta to już pole do popisu dla uczestników. Każdy z nich musi oczywiście wziąć pod uwagę uwarunkowania danego terenu i problematykę, jaka skrywa się za danym zagadnieniem. W przypadku konkursu “Terra Pura” celem było stworzenie przestrzeni o funkcji tarasu bądź wieży widokowej, którą można by umieścić w tanzańskim Parku Narodowym Serengeti.

Jeden z siedmiu cudów Afryki jest miejscem występowania licznych gatunków dzikiej fauny, ale i celem wielu podróży krajoznawczych. Zwłaszcza kopytne, sezonowo migrujące wielomilionowymi stadami, przyciągają licznych gapiów. Safari wymagają zaś infrastruktury, która ułatwi zwiedzanie sawanny bez ingerowania w jej wspaniałe krajobrazy. Za miejsce lokalizacji konkursowego projektu obrano słynną kalderę nieaktywnego wulkanu Ngorongoro.

Terra Pura, Szymon Król, UNI
Fot. Szymon Król/UNI

Mając na uwadze tak dobrze zachowane, naturalne środowisko, organizatorzy oczekiwali oczywiście, że nadesłane prace będą jak najmniej ingerować w krajobraz. Szymon Król zachwycił ich natomiast fantazją, z jaką zaprojektował to miejsce – ale i świadomością oraz wykorzystaniem lokalnych technik budowlanych.

Niezwykłe, innowacyjne i piękne opracowanie koncepcji oraz wykonanie projektu. Zaszczytem było oceniać pracę na takim poziomie. Mam nadzieję, że odkryję, kim jest ten projektant i zobaczę więcej jego prac w przyszłości.

– Faith Okuma, dyrektorka Surroundings Studio oraz członkini jury konkursu “Terra Pura”

Szymon Król zachwycił nie tylko Faith Okumę

Terra Pura, UNI
Fot. Szymon Król/UNI

Słowa jurorki wynikają oczywiście z faktu, że przed wyłonieniem zwycięzcy wgląd miała jedynie w projekty. To standardowa procedura, by ocenie podlegały wyłącznie prace, a nie ich autorzy. Nie tylko ona była jednak pod wrażeniem projektu studenta PWr, skoro ten wygrał konkurs. Szymon Król zdecydował się na ciekawą bryłę, która koresponduje z ukształtowaniem terenu. Prosty budynek posiada zarówno taras, jak i wieżę widokową będącą integralną częścią jego dachu.

Kształt dachu odnosi się po części do ukształtowania terenu Ngorongoro, ale też kopułowych dachów popularnych w lokalnym budownictwie. Jego forma jest jednak nietypowa, a przy tym funkcjonalna. Z zewnątrz widzimy bowiem konstrukcję z nieregularnie ułożonych tyczek bambusa. Prześwitujące przez nie promienie słoneczne miałyby doświetlać wnętrza dzięki pozostawieniu w suficie otworów i pokryciu ich przezroczystą membraną. Dzięki niej można dodatkowo ułatwić zbieranie wody deszczowej, którą – po przefiltrowaniu – można by wykorzystywać w budynku. Co więcej, ulokowany na wysokości dziewięciu metrów dach jest także punktem widokowym. Prowadzą do niego spiralne schody, ale wewnątrz budynku jest też zaskakująco dużo przestrzeni.

Terra Pura, Szymon Król, UNI
Fot. Szymon Król/UNI

Zgodnie z planem miałoby jej wystarczyć na rozmieszczenie recepcji, pomieszczenia z niezbędnym na safari wyposażeniem, strefy odpraw oraz sali, w której uczestnicy wypraw mogliby się posilić oraz odpocząć. Ściany tej konstrukcji, zgodnie z sugestią autora, można by wykonać przy wykorzystaniu techniki superadobe. To popularna w krajach afrykańska, a wywodząca się z Bliskiego Wschodu forma budowania z wykorzystaniem worków napełnionych piachem, które następnie pokrywa się mieszaniną cementu. Dla urozmaicenia Szymon Król zaproponował, by dodatkowo wykończyć je drewnianą okładziną.

Autor artykułu
More from Damian Halik

Nothing, czyli szykuje się coś wielkiego

Wbrew przewrotnej nazwie swojej nowej firmy Carl Pei bez wątpienia ma bardzo...
Czytaj wiecej