Kiedy wspinaczka na ściance zaczyna Cię nudzić…

Augmented Climbing Wall
Podobno zapaleńcy nigdy się nie nudzą – ale przecież wspinaczka wspinaczce nierówna. Co innego, gdy możesz uprawiać ją w plenerze, a co innego, gdy musisz ograniczyć się do sztucznych ścianek. Plusem tych drugich jest jednak możliwość wprowadzenia ciekawych modyfikacji, jak choćby gier od Augmented Climbing Wall.

Podobno zapaleńcy nigdy się nie nudzą – ale przecież wspinaczka wspinaczce nierówna. Co innego, gdy możesz uprawiać ją w plenerze, a co innego, gdy musisz ograniczyć się do sztucznych ścianek. Plusem tych drugich jest jednak możliwość ciekawych modyfikacji…

Plener odstawiamy zupełnie na bok – dziś tylko i wyłącznie wspinaczka na sztucznej ściance. Wiadomo, możliwości zabawy jest wiele. Wszystko zależy od naszego poziomu zaawansowania oraz od wyposażenia obiektu, z którego korzystamy. Jedne oferują dość proste i krótkie trasy, inne – bardziej wyspecjalizowane – mogą dostarczyć nam naprawdę sporo wrażeń. Można jednak jeszcze bardziej uatrakcyjnić tę rozrywkę.

Schemat działania Augmented Climbing Wall, fot. Raine Kajastila i Perttu Hämäläinen (Uniwersytet w Aalto)
Schemat działania Augmented Climbing Wall, fot. Raine Kajastila i Perttu Hämäläinen (Uniwersytet w Aalto)

Pomysł z rzutowaniem tras za pomocą projektora, wcale nie jest czymś nowym. Nie miał on jednak większego sensu, bez wprowadzenia interaktywności, a o to właśnie zadbało Augmented Climbing Wall. To połączenie projektora z czujnikiem ruchu, który zupełnie zmienia funkcjonalność nawet najprostszych ścianek! Fiński wynalazek nie jest może czymś nadzwyczaj innowacyjnym, ale dzięki śledzeniu ruchów osoby na ściance, wspinaczka może przybrać formę gry. Jak mówią twórcy: “to pierwsza na świecie platforma gamingowa tego typu”.

Poza standardowym tworzeniem tras, Augmented Climbing Wall oferuje trzy gry. “Whack-a-Bat” to wspinaczka połączona z polowaniem na pojawiające się na ściance nietoperze. Gracz musi tak umiejętnie przemieszczać się po ściance, by w określonym czasie “strącić” jak największą ilość nietoperzy. Z kolei “Sparks” polega na przemieszczaniu się do celu, pomiędzy wyznaczonymi przez projektor liniami. Najciekawsza wydaje się jednak “Climball”, czyli klasyczny “Pong” przeniesiony ze starych automatów, właśnie na ściankę.

Największym plusem Augmented Climbing Wall jest jednak to, że poza czystą rozrywką, dostarcza też ćwiczeń dla fanów wspinaczki. Te – wydawałoby się – proste gry, zostały opracowane na Uniwersytecie w Aalto i służą nie tylko zabawie, ale przede wszystkim rozwojowi umiejętności osoby wspinającej się.

System może być zainstalowany właściwie wszędzie, gdzie znajduje się prosta ścianka. Jeśli chcielibyście spróbować swoich sił, możecie wybrać się go Finlandii lub zainteresować pomysłem wasze centrum wspinaczkowe.

Autor artykułu
More from Damian Halik

Wyjątkowy Lexus LY 650 w końcu doczekał się premiery!

O tym, że Lexus przygotowuje swój pierwszy, luksusowy jacht, pisaliśmy już wielokrotnie...
Czytaj wiecej