Muzyka
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Najnowszy album Taylor Swift popełnia grzech niewybaczalny - okazuje się popem, który jest po prostu nudny.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Kiedy w pierwszej dekadzie XXI wieku rynek muzyczny pozwolił sobie na dryf ku nowej, retronostalgicznej estetyce – rewiwalizmowi garażowego rocka i post-punku, grupy takie jak The Strokes czy Bloc Party dyktowały kolektywnej świadomości najświeższą definicję "alternatywy". W tamtych czasach The Libertines byli co prawda grupą niepotrafiącą dosięgnąć pułapu najzdolniejszych proponentów aktualnego...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Zespół o nazwie, której nie da się wymówić, składa propozycję, której nie da się odrzucić. Einstürzende Neubauten, czyli najbardziej legendarna formacja uprawiająca szeroko pojętą sztukę muzyki industrialnej, oferuje swoim wieloletnim, oddanym fanom ponad godzinę materiału brzmiącego nie jak kolejny projekt wyjadaczy sceny niezależnej, a raczej jak pulsujący energią i głodem nowych artystycznych...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Słuchanie Rolling Stonesów w 2024 roku to doświadczenie przypominające wizytę w muzeum i to pod wieloma różnymi względami. Zupełnie dosłownie jest to konsumpcja popkultury dawno temu wpisanej do kanonu, a więc siłą rzeczy przebrzmiałej, przenicowanej upływającym czasem, przestarzałej, przemielonej przez kolejne dekady naśladowców oraz parodystów.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Cóż nowego napisać o Justinie Timberlake'u poza tym, co zostało już o nim napisane? Znamy przecież ścieżkę jego kariery, nieco rozmywające się w odmętach pamięci wzloty i mniej lub bardziej spektakularne upadki. Czy "Everything I Thought It Was" dopisuje nowy rozdział jego historii, czy może jedynie potwierdza to, co już wiemy?
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Wydawałoby się, że egzystencja w teraźniejszym paradygmacie popkulturowym automatycznie wyklucza pragnienie wysyłania w eter nieironicznego, śmiertelnie poważnie zaangażowanego socjopolitycznie przekazu. Tymczasem Ministry, amerykańscy weterani industrialnego rocka, wciąż nie potrafią pogodzić się z regułami nowej rzeczywistości i po raz kolejny nagrywają album filozofujący za pomocą młota.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Popularna opinia na temat ostatnich dokonań grupy IDLES mówi o tym, że gwiazda Brytyjczykow powoli blednie. Na ich ostatnich albumach nie ma już śladu po punkowej, rubasznie intensywnej energii pierwszych płyt. Ponadto, fundamentalny element najsłynniejszych pozycji w dyskografii zespołu, tj. polityczna witalność, zaczyna ustępować miejsca neutralnym postulatom wygłaszanym w pokojowej...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Kanye West – samozwańczy, lecz jednocześnie legitymizowany zewnętrznie bóg kultury masowej, najbardziej niehip-hopowy hip-hopowiec i najbardziej hip-hopowy niehip-hopowiec, apostoł Twitterowych wykrzyknień, trendsetter tanich ideologicznie, aczkolwiek drogich ekonomicznie oburzeń, wzburzeń oraz zaburzeń, a także (być może przede wszystkim) jeden z najsłynniejszych producentów muzyki popularnej...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Burial to brytyjski producent muzyki elektronicznej, który fundamenty pod swoją legendę zbudował już dwie dekady temu. W 2006 oraz 2007 roku za sprawą albumów "Burial" i "Untrue" stał się ikoną melancholijnego, fantasmagorycznego ambient-dubstepu, tętniącego malowniczą tęsknotą za minioną erą kultury rave'u. Jego najnowsze EP cementuje jego pozycję mistrza syntetycznych, ale jednak organicznych...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Future Islands to grupa, która przed laty przebiła się do masowej świadomości za sprawą występu w niezwykle popularnym talk-show Davida Lettermana. Od tego czasu ich elegancki, zwiewny synthpop z powodzeniem funkcjonuje w środkowych rejestrach popkultury - choć nie zdobywa Olimpu, to jednak nieźle sobie radzi jako solidna piosenkowa propozycja.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Popkulturowy dyskurs sporo miejsca poświęca analizie wielkich powrotów. W wielu publikacjach pojawia się interpretacyjnie wdzięczny wątek artystycznych rezurekcji. Zarówno te udane, jak i nieudane dostarczają krytykom materiału pozwalającego na malownicze diagnozy - ocenę kondycji zespołu, nostalgicznych pragnień widowni oraz teraźniejszego wydźwięku kodów kulturowych powiązanych z dziedzictwem...
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Rynek muzyczny Stanów Zjednoczonych, choć pozornie kulturowo polifoniczny, mimo wszystko nakłada na artystów pewne estetyczne ograniczenie. Bardzo dobrze wie o tym Kali Uchis - jedna z najpopularniejszych współczesnych latynoamerykańskich wokalistek. Jej najnowsza płyta “ORQUÍDEAS” udowadnia, że wolność, jaką gwarantuje przemysł rozrywkowy za oceanem, jest jedynie rozszerzonym kompromisem.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Końcówka roku jest znakomitym pretekstem robienia wszelakich popkulturowych rachunków sumienia. Ostatnie tygodnie grudnia wydają się idealnym czasem, by dokonać dokładnej rekapitulacji naszych wyborów konsumenckich z zakresu szeroko pojętej sztuki masowej.
- napisał/a: Łukasz Krajnik
Po ponad dekadzie milczenia Cool Kids of Death przypominają o sobie nowym materiałem. Nie jest to jednak coś, co można nazwać spektakularnym, artystycznym powrotem. To raczej pokorne, nieśmiałe przypomnienie polskiemu rynkowi muzycznemu o swoim istnieniu. Krótka EPka o wymownym tytule “Żart” zawiera zaledwie dwa utwory - jeden nowy i jeden odrestaurowany dzięki udziałowi autora projektu...